zaterdag 27 oktober 2007

Techniek; over lakken en kleuren


Een auto geef je niet zomaar een andere kleur, het voorbewerken vraagt ongeveer 90% van het hele traject.
Onderdelen worden gedemonteerd, of juist gemonteerd en perfect passend gemaakt, daarna geschuurd en waar nodig geplamuurd, alle oneffenheden worden weggeschuurd.
Sommige delen worden los van de auto gespoten om 100% dekking van de uiteindelijke kleur te garanderen, soms is het simpelweg niet mogelijk om een deel wat nog op de auto gemonteerd zit te bereiken met de verfspuit, vooral deuren en deursponningen zijn lastige plekken, daarom is demonteren en los behandelen vaak de enige optie.



Een kleur kiezen kan lastig zijn, wat op een staaltje of in een folder een mooie kleur lijkt te zijn kan op jouw auto totaal verkeerd uitvallen, te licht, te donker, te flets of te fel of simpelweg niet passend bij je auto of interieur, gelukkig hebben wij de nodige ervaring om je te helpen bij de keuze van een kleur of de uitwerking van een bepaalde lak of laksysteem.




Lak, er zijn heel erg veel soorten en laksystemen op de markt, niet zomaar onderling met elkaar te gebruiken, hierboven zie je een voorbeeld van allerlei mengkleuren, een specifieke kleur maken gaat volgens een recept of formule, zorgvuldig vastgelegd zodat diezelfde kleur altijd weer te produceren is.
Zón recept word vaak uitgedrukt in grammen, niet in liters of "een druppeltje van dit of dat" om er zeker van te zijn dat de juiste kleur geproduceerd word.
Het samenstellen van een unieke kleur of effect is ook mogelijk, zo geeft bijvoorbeeld een flake lak in de kleur rood een andere effect op een zwarte als op een witte ondergrond om maar een vorbeeld te noemen.
Je wilt natuurlijk dat de lak duurzaam is, je auto beschermt en in de meeste gevallen heel erg glanst, je lak moet te poetsen zijn, bestand zijn tegen de middelen waar je auto dagelijks mee te maken krijgt (regen, hagel, sneeuw, strooizout) en tot op zekere hoogte stevig zijn om een stootje te kunnen verdragen.
Mocht je een keer knoeien bij het tanken is het wel zo fijn dat je lak daar tegen kan...

Als het hele traject van laksysteem, kleur en effect gekozen is, de auto voorbehandeld is, en uiteindelijk de lak aangebracht gekregen heeft in de spuitcabine kan de lak gaan uitharden.
Dat houd in dat alle vluchtige stoffen die in de lak zitten uitdampen zodat de lak zijn eigenschappen krijgt waar hij voor bedoeld is.


Het uitdampen is te versnellen door de temperatuur in de spuitcabine te verhogen, uiteraard volgens de richtlijnen van de fabrikant van het betreffende laksysteem.

Hier denken we ook aan het milieu, hoewel we niet dagelijks op sandalen lopen, demonstreren voor een beter milieu of bomen knuffelen is een spuitcabine voorzien van een ingenieus filtersysteem wat ervoor zorgt dat schadelijk stoffen niet in het milieu terechtkomen.
Vanzelfsprekend draagt de spuiter een beschermend filtermasker om zichzelf te beschermen tegen de schadelijke stoffen tijdens het spuiten.




Als je dit verhaal nu een beetje gelezen hebt kun je misschien begrijpen waarom we altijd zoveel vragen stellen als iemand zijn auto aanbiedt om te laten spuiten, "even een ander kleurtje" houdt heel erg veel meer in dan wat lak op een auto spuiten.......


Vragen beantwoorden we graag, advies geven bij kleurkeuze, over gewenst resultaat, en het soort laksysteem is bij ons de eerste stap op weg naar een tevreden klant.

1 opmerking:

renzo zei

Prachtige auto zeg. Zitten ook hele mooie velgen onder. Ik wil al een lange tijd een soort gelijke auto.